ЯМПІЛЬСЬКА МІСЬКА РАДА
Вінницька область, Могилів-Подільський район

Актуальне інтерв'ю із міським головою Сергієм Гаджуком

Дата: 11.08.2023 15:58
Кількість переглядів: 540

Фото без опису

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Про виконання бюджету Ямпільської міської територіальної громади за 7 місяців 2023 року, обов’язкові статті витрат і відповідальність щодо сплати податків, пріоритетні напрямки роботи, великі проєкти і критику.

- Сергію Івановичу, в умовах війни громадам дуже важливо ретельно стежити за виконанням міського бюджету та за необхідності вносити корективи для сталого забезпечення місцевої економіки і життєдіяльності мешканців. Яка ситуація із виконанням доходів за 7 місяців поточного року зокрема у нашій територіальній громаді?

- При формуванні бюджету громади на 2023 рік доходи загального фонду прийняті на рівні 2022 року у сумі 168,2 млн. грн. Враховуючи умови воєнного стану, складнощі у роботі бізнесу, несвоєчасну сплату податків або сплату їх до міської казни не в повному обсязі, ми ретельно відслідковуємо виконання бюджету, своєчасно проводимо аналіз показників та з’ясовуємо причину недовиконання окремих податків і зборів. Так, за період січня-липня  2023 року до міської казни зараховано 95,2 млн. грн. при планових показниках 86 млн. грн., що складає 110,8%. Тобто додатково отримано 9,2 млн. грн. Але ми завжди аналізуємо виконання доходів до річних показників, як бачимо, необхідно мобілізувати до міського бюджету ще майже 73 млн. грн.

- Ви відзначили несвоєчасну сплату податків або сплату податків до міського бюджету не в повному обсязі, а який маємо податковий борг зокрема по нашій громаді?

- Станом на 01.07.2023 року податковий борг за основними видами платежів складає 2,4 млн. грн., із яких 2 млн. грн. - по місцевих податках і зборах. На превеликий жаль, не всі сьогодні розуміють важливість сплати податків і зборів, адже бюджет громади є збалансованим за доходами і видатками, і саме недоотримання доходів не дає можливості вчасно профінансувати заплановані видатки. Через вторгнення Росії в Україну громаді довелося змінити пріоритети діяльності. Сьогодні ми сконцентровані на допомозі військовим, переселенцям, на допомозі іншим містам. Звичайно, ми намагаємося забезпечити стабільне життя в громаді, щоб транспорт ходив, щоб було чисто, навіть квіти висадити, щоб людям настрій підняти, а для цього потрібні кошти. Тому хотів би звернутись до платників податків бути більш відповідальними і свідомими, що лише разом, спільними зусиллями і волею ми можемо зберегти і підтримувати життєдіяльність громади у цих складних умовах.

- Майже всі бюджети територіальних громад України є дотаційними, виплата заробітної плати з нарахуванням педагогічним працівникам шкіл також здійснюється за рахунок коштів державного бюджету. Чи вчасно надходять ці кошти до бюджету місцевого самоврядування в умовах воєнного стану?

- Так, за підсумками 7 місяців з державного бюджету отримано 30,9 млн. грн. базової дотації, 54,1 млн. грн. освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, іншої дотації за проживання ВПО в закладах комунальної власності – 298 тис. грн. (комунальні послуги за вересня-грудня 2022 року), 1,4 млн. грн. субвенції для виплати заробітної плати з нарахування педагогічним працівникам Інклюзивно-ресурсного центру, 1,7 млн. грн. дотації на здійснення повноважень органів місцевого самоврядування на деокупованих, тимчасово окупованих та інших територіях України, що зазнали негативного впливу у зв’язку з повномасштабною збройною агресією російської федерації. На даному етапі виконуються всі перерахування відповідно до помісячних розписів дотацій та субвенцій. Хотів би відзначити, що завдяки Президенту України, Уряду в складних умовах воєнного стану віднаходяться і вчасно перераховуються кошти для забезпечення життєдіяльності громад, вирішення актуальних проблем і питань.

- Зрозуміло, що в умовах війни пріоритетними є видатки на національну безпеку та оборону, на здійснення заходів правового режиму воєнного стану – вони включені в першу чергу платежів. А яка ситуація із проведенням видатків місцевого бюджету?

- Ще до початку війни Кабінетом Міністрів України було прийнято Постанову від 09.06. 2021 р. №590 «Про затвердження Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану», якою визначено механізм казначейського обслуговування бюджетних коштів та коштів інших клієнтів в умовах воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях. Впродовж останніх півтора року до цієї Постанови було внесено ряд доповнень та змін, що стосуються фінансування видатків загального та спеціального фондів місцевого бюджету, а саме: вони включені до другої черги. Нам вдається своєчасно проводити виплату заробітної плати з нарахуванням працівникам бюджетної сфери, розраховуватись за спожиті енергоносії, придбані продукти харчування, здійснювати різні виплати соціального характеру, фінансувати інші видатки, які є вкрай важливими для наших жителів. Прострочених боргів не маємо, а ось затримка із платежами є.

- Сьогодні можна почути закиди щодо фінансування тих чи інших видатків, які, так би мовити, є не на часі. Які, на Ваш погляд, видатки громади є найбільш пріоритетними?

- В першу чергу слід зауважити, що ст.26, 28 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено повноваження сільських, селищних, міських рад і закріплено повноваження в галузі бюджету, фінансів та цін. А ст.89 Бюджетного кодексу України визначає видатки, що здійснюються з бюджетів сіл, селищ та міст. Хотів би довести до уваги ямпільчан наші основні та першочергові завдання і статті витрат. Це:

- дошкільна освіта;

- загальна середня освіта;

- позашкільна освіта;

- охорона здоров’я в частині оплати комунальних послуг та енергоносіїв, що споживаються комунальними закладами охорони здоров’я, та місцеві програми надання населенню медичних послуг;

- соціальний захист та соціальне забезпечення;

- сільські палаци і будинки культури, клуби, центри дозвілля, бібліотеки, музеї, школи естетичного виховання;

- фізична культура і спорт.

Ст.91 Бюджетного кодексу України доповнює видатки місцевих бюджетів, що можуть здійснюватися з усіх місцевих бюджетів, серед основних є:

- органи місцевого самоврядування;

- програми місцевого значення стосовно дітей, молоді, жінок, сім’ї;

- місцеві програми соціального захисту окремих категорій громадян та компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги;

- місцеві програми розвитку житлово-комунального господарства та благоустрою населених пунктів;

- транспорт, дорожнє господарство, утримання та розвиток автомобільних доріг та дорожньої інфраструктури комунальної власності;

- заходи та роботи з територіальної оборони та мобілізаційної підготовки місцевого значення.

На всі ці видатки у 2023 році будуть спрямовані кошти платників податків у сумі 168,2 млн. грн. та 52,9 млн. грн. базової дотації з державного бюджету. Це і є наші пріоритетні напрямки роботи.

- А чи відчули, на Вашу думку, жителі населених пунктів громади якісні зміни в умовах децентралізації? Які послуги сьогодні забезпечуються Ямпільською міською радою?

- Кожен мешканець села чи міста має право на сучасну медицину й освіту, доступні та якісні адміністративні, комунальні, соціальні послуги. Найближчою до людей владою сьогодні є органи місцевого самоврядування: міська рада та її виконком. Саме вони повинні мати широкі повноваження і достатньо коштів, щоб бути спроможними вирішувати усі місцеві питання і нести за це відповідальність.  Для цього в Україні відбувається децентралізація – передача повноважень та фінансів від державної влади якнайближче до людей – органам місцевого самоврядування.   

Із створенням міської територіальної громади всі ті заклади та установи, які функціонували в сільських, міській радах та фінансувалися із районного бюджету, були збережені і у 2021 році. Проте час вимагає змін, і ніхто не може дозволити собі неефективно чи нераціонально використовувати бюджетні кошти. Давайте проаналізуємо зміни, які відбулись на селі.

Сьогодні в старостинських округах працюють адміністратори та спеціалісти – землевпорядники, які надають послуги жителям на селі, і потреба людям їхати до міста відпала.

В кожному старостинському окрузі працює заклад освіти, але через демографічну ситуацію маємо проблему із контингентом вихованців та учнів, яких з кожним роком стає все менше. Саме через це змушені проводити заходи із оптимізації цих закладів. Так, за підсумками 2022 року відвідували заклади дошкільної освіти 494 вихованці з 825-ти, а середні витрати на 1 дитину склали 73,7 тис. грн. Хоча маємо заклади, де 1 вихованець обходиться платникам податків у 100 і більше тисяч гривень.

Зважаючи, що більшість жителів на селі поважного віку, аби зберегти мережу ФАПів, амбулаторій та не допустити закриття цих закладів, з міського бюджету виплачується заробітна плата з нарахуванням 8,75 шт. одиниці, або 7 чоловік на загальну суму 877,8 тис. грн. з понад 99 медпрацівників, працю яких оплачує НСЗУ.

У 27 селах працюють філії Ямпільського ЯМЦДК. Вперше в цьому році виділили 1 млн. грн. на проведення поточних ремонтів, що виконуються власними силами по будинках культури, придбання предметів і матеріалів. Проте ці об’єкти, побудовані у 70-80 роках минулого століття, розраховані на велику кількість населення, великі за обсягами і тепер потребують значного виділення коштів як на їх утримання, так і на ремонтні роботи. Тому вже на обговорення депутатів плануємо внести проєкт рішення про виділення ще 2,2 млн. грн. на першочергові заходи, зокрема, на ремонти дахів, вікон, дверей та ін. цих будинків культури.

Питання благоустрою для мене особисто було і залишається найбільш пріоритетним. Адже саме благоустрій населених пунктів – це сукупність різноманітних видів впорядкування міста та сіл, що створюють зручні, здорові й культурні умови життя населення. Тому за рахунок коштів міського бюджету придбали 18 мотоблоків з причіпами загальною вартістю 986,6 тис. грн, які сьогодні використовуються у селах громади для забезпечення робіт з благоустрою.

З метою утримання парків, кладовищ, скверів, пам’ятників та інших елементів,  благоустрою по старостинських округах на постійній основі працює  21 робітник. Загалом з початку року профінансовано 6,7 млн. грн. на організацію благоустрою населених пунктів.

Часто спілкуюся із жителями нашої громади, щотижня здійснюю об’їзд населених пунктів. По окремих селах порушувалось питання дозвілля діток, адже не кожен має можливість приїхати до Ямполя чи Вінниці, щоб їх розважити. Тому на сесії міської ради депутатським корпусом було підтримано виділення коштів у сумі 800 тис. грн. для придбання 16 дитячих ігрових майданчиків, які сьогодні встановлюються по селах. Прикро, але подекуди чуємо нарікання про недоцільність таких видатків. Вважаю, що наші діти, попри війну, мають право на відпочинок і турботу про себе з боку дорослих. Нехай це буде невеликий ігровий майданчик, але він має бути.

Ще одне важливе питання, на якому постійно наголошують сільські та й міські жителі - це стан вулиць. Зауважу, наші завдання і повноваження – дороги комунальної власності, і де це можливо, технічно здійснюємо грейдерування. З початку року на ці цілі використано 2,4 млн. грн. бюджетних коштів.

Забезпечення жителів населених пунктів водопостачанням відображено в програмі «Питна вода Ямпільщини», відповідно до якої проводяться роботи із заміни окремих ділянок водопровідних мереж, закуплено засоби обліку та автоматику, насосне обладнання. Сума витрат склала 2,2 млн. грн. Ці роботи продовжуватимуться і надалі.    

- Міська рада завжди надає підтримку установам, які фінансуються з державного бюджету і знаходяться на території нашої громади. Мова йде про правоохоронні органи. Як проводиться передача коштів?

- Так дійсно, ми постійно надаємо субвенцію з місцевого бюджету державному бюджету на виконання програм соціально-економічного розвитку, які розглядаються та затверджуються на пленарних засіданнях сесій міської ради. Такі кошти можуть бути передані лише за рахунок вільного залишку або надпланових доходів до міського бюджету.  На території громади функціонують 6 таких установ, і виділення коштів проводилось за клопотаннями керівників, де було чітко визначено основні цілі та завдання. З початку року прийнято відповідних рішень на загальну суму 2,2 млн. грн. 

Хотів би відповісти на пропозицію щодо придбання міською радою дронів чи іншого обладнання. Вище я перерахував статті витрат, на які маємо право згідно Бюджетного кодексу. У їх переліку немає таких, що дозволили б придбати згадане обладнання. Натомість саме клопотання керівників правоохоронних органів дозволяють у рамках прийнятих програм виділяти кошти, а вже самі отримувачі, враховуючи потреби, ви-значають, на що їх витратити.

Сьогодні очікуємо на рішення Верховної Ради України, що дасть можливість у правовому полі як органу місцевого самоврядування приймати рішення на підтримку ЗСУ.

- Які основні завдання стоять перед громадою в серпні-грудні поточного року? 

- Наші цілі і мета незмінні - наша робота в тилу має бути направлена на першочергові завдання з організації роботи соціальних служб громади, для яких у сьогоднішніх умовах визначено пріоритетні напрямки роботи щодо підтримки сімей військовослужбовців, які знаходяться на фронті, родин загиблих та поранених захисників України.

Визначено конкретні завдання, які дозволять сконцентрувати зусилля на вирішенні питань безпеки людей в умовах воєнного стану, зокрема, щодо належного облаштування та забезпечення доступності укриттів.

Ми підходимо до опалювального сезону 2023-2024 років, який може бути нелегким. Наразі працюємо над завезенням дров в заклади бюджетної сфери. Проведено поточні ремонти в закладах освіти, які відкриють свої двері 1 вересня на новий навчальний рік. Свідомі того, що наші дітки мають навчатись у комфортних і безпечних умовах.

Маємо надію у поточному році реалізувати проєкт капітального ремонту ліфтової шахти з заміною обладнання будівлі головного лікувального корпусу КНП «Ямпільська територіальна лікарня» загальною вартістю 1,7 млн. грн., що значно покращить доступність до лікувального корпусу для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення.

Продовжуємо ремонтні роботи по забезпеченню населення питною водою. Маємо порозуміння жителів щодо облаштування водогонів  в с.Безводному, Гонорівці, Ратуші.

Тобто на 2023 рік маємо конкретні завдання по благоустрою і впевнено крокуємо до Перемоги.

І останнє, на чому хотів би акцентувати увагу.  Кожен з нас, крім 1,5 відсотка військового збору, який вираховується із заробітної плати кожного працівника з 2014 року, допомагає чим може ЗСУ. Неодноразово і колектив Ямпільської міської ради перераховував свій одноденний заробіток на ті чи інші запити чи то військових, чи то волонтерів, чи приватних осіб. Дорікати, нарікати, звинувачувати легко. Давайте разом, спільно вирішувати усі наболілі питання. Я, працівники міської ради готові до діалогу, співпраці. Двері кабінетів завжди відчинені. Якщо маєте якусь проблему - звертайтесь…

Інтерв'ю брали журналісти місцевої газети "Ямпільські вісті"


Коментарі:

Ваш коментар може бути першим :)

Додати коментар


« повернутися

Коментування статті/новини

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь