A A A K K K
для людей із порушенням зору
ЯМПІЛЬСЬКА МІСЬКА РАДА
Вінницька область, Могилів-Подільський район

Тиждень медійної грамотності триває МЕДІАГРАМОТНІСТЬ – ВАШ ФІЛЬТР СПОЖИВАННЯ ІНФОРМАЦІЇ

Дата: 28.10.2021 15:00
Кількість переглядів: 296

 

    Наше повсякденне життя все більше зазнає впливу засобів масової інформації. Головною цінністю стала інформація, її продукують майже усі користувачі медійного простору. Медіаспоживач перебуває ніби у «лійці» інформаційних потоків. Контенту стало так багато, що споживачі не встигають його аналізувати. Теперішнє медіасуспільство — це суспільство 2.0. Тобто інформаційне суспільство, яке спілкується, ділиться інформацією, отримує нові знання, влаштовує соціальні акції та флешмоби у віртуальному просторі.

    Тому особливої гостроти набуває питання щодо вмінь і навичок грамотно і критично сприймати та аналізувати різноманітні інформаційні повідомлення. Адже серед великої кількості відомостей часто трапляються неправдиві новини, маніпуляції та пропаганда.

    Новітня навичка – медіаграмотність, покликана до того, щоб навчитися їх відрізняти. 

 

ЧИМ МЕДІАГРАМОТНІСТЬ ВІДРІЗНЯЄТЬСЯ ВІД ГРАМОТНОСТІ?

    Грамотна людина володіє мовою, медіаграмотна – світом, бо міцно стоїть на ногах в інформаційному потоці.

    Все частіше фейкові матеріали виглядають справжніми, вони написані структурно правильно. Спотворений опис дійсності, особливо добре поданий, скидається на правду, але жодної користі свідомому громадянину не несе. Обізнаність про події у світі дозволяють людині робити адекватні висновки.

ДЛЯ ЧОГО НАМ ПОТРІБНА МЕДІАГРАМОТНІСТЬ?

    Дезінформації найчастіше і найлегше піддаються пасивні «споживачі інформації». Медіаграмотність допомагає уникати обману, оскільки людина перевіряє, співставляє та аналізує факти. «Активний споживач» розуміє про що йдеться у статті чи відеосюжеті, і може його проаналізувати. Він відділяє факти від маніпуляції, розпізнає пропаганду.

    До того ж, медіасвідома людина має свою точку зору та може відстояти її при нагоді, опираючись на перевірені факти.

 Медіаграмотна людина, якщо бачить сумнівну інформацію, намагається її перевірити. Це людина, яка не просто пливе за інформаційною течією, а критично сприймає цей потік.

ЯК НАВЧИТИСЯ МЕДІАГРАМОТНОСТІ?

    Міжнародна організація ЮНЕСКО опублікувала п’ять принципів медійної та інформаційної грамотності:

  1. Засоби інформації та комунікації, бібліотеки, медіа, технології, інтернет мають використовуватися суспільством критично. Вони рівні за статусом, і жодне з них не варто вважати більш значущим, ніж інші.
  2. Важливо перевіряти отримані повідомлення у різних джерелах - як мінімум у 5-ти, і не вважати одне достовірнішим за інше. Не варто оточувати себе лише медіа певної орієнтації, адже це спотворює сприйняття реальності. Інформацію потрібно черпати з різних джерел, незважаючи на те, що їхня позиція може бути неприйнятною для вас.
  3. Кожен може бути творцем інформаціїі і має право на самовираження. Саме тому і потрібна медіаграмотність, аби уміти фільтрувати інформацію та бути почутим крізь інформаційний шум.
  4. Інформація, знання та повідомлення не завжди є нейтральними, незалежними чи неупередженими. Засоби масової інформації завжди представляють реальність із певного погляду.  Потрібно уважно аналізувати меседжі, які чуємо зі ЗМІ – найчастіше вони вигідні їхнім власникам і не відображають реальної картини.
  5. Медійна та інформаційна грамотність не набувається одномоментно. Це постійний та динамічний досвід і процес. Для цього людині потрібно перебувати в медійному полі, критично сприймати, перевіряти та співставляти інформацію,  різні факти та повідомлення.

 

                                     ВІЗЬМІТЬ НА ЗАМІТКУ

  • В українському сегменті Facebook часто трапляються поширення про пошук зниклої безвісти людини, допомогу хворому, або про ознаки підозрюваного чи потерпілого. Користувач вважає інформацію правдивою та, не перевіривши надійність джерела та достовірність інформації, репостить, ризикуючи таким чином  нашкодити невинним і поширити неправдиві факти, які дезорієнтують багатьох людей.  
  • Останній тренд у соціальних мережах – масові запрошення до участі у конкурсах, які  практично не мають переможців, розіграшів неіснуючих  призів та тестування. Заходячи на сумнівні сайти з такими пропозиціями, користувач одним лише кліком дозволяє контролювати свій обліковий запис, або ж без роздумів, надає власнику сайту свою особисту інформацію, яка далі продається  багатьом компаніям, для розсилки їхньої реклами.

         Для цього і потрібно володіти медіаграмотністю – вмінням розпізнавати медійну маніпуляцію та фейки і не піддаватися їм.

     Усе просто — навчіться мислити критично, робіть аналіз усього, що берете із потоку інформації. Медіаграмотність не формується швидко, проте вчитися ніколи не пізно. Удосконалюйтесь і не давайте вводити себе в оману.

(За матеріалами з  інтернету)


Коментарі:

Ваш коментар може бути першим :)

Додати коментар


« повернутися

Коментування статті/новини

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь